Wat is SEA?
Wat is SEA?
SEA is de tegenhanger van SEO (zoekmachine optimalisatie) en staat voor Search Engine Advertising. Zoals de naam wellicht al doet vernoemen gaat SEA puur over het adverteren binnen de zoekmachines en niet op het adverteren op websites. Zoals veel websites hebben ook zoekmachines ruimte voor advertenties. Vaak staan deze boven de zoekopdrachten of op een andere plek opvallend in beeld.
Een goed voorbeeld van het adverteren binnen zoekmachines is Google Adwords. Hiermee heb je de mogelijkheid te adverteren met een product of dienst op bepaalde zoektermen of thema’s. Nadat de gebruiker een zoekterm heeft ingevuld die gelijk is aan je advertentie binnen Adwords, dan wordt je advertentie tentoongesteld boven de zoekopdrachten. De advertenties worden binnen Google aangeven met [Adv.], zodat er duidelijk onderscheid is tussen betaalde en onbetaalde zoekopdrachten.
Met SEA kun je dus slim inspelen op het zoekgedrag van de gebruiker. Met een goede advertentie, in combinatie met de juiste zoekwoorden, kun je dus veel bezoekers in een korte tijd naar je website lokken. Ook producten waarmee wordt geadverteerd binnen Google, krijgen een opvallende plek in beeld. Dit gebeurt met Google-Shopping en deze resultaten staan rechts naast de overige zoekresultaten.
Voordelen van Search Engine Advertising
Het grote voordeel van SEA is dat je direct resultaat ziet. Zodra je advertentiecampagne gemaakt is, kan je beginnen met het ontvangen van bezoekers. SEO is over het algemeen wat tijdrovender en het kan soms weken duren voordat je resultaat ziet. SEA is dus een prima manier om een nieuw merk of nieuw bedrijf op de markt te zetten of om wat extra omzet te creëren in een rustige tijd.
In tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie is SEA niet gratis. De kosten worden bepaald aan de hand van CPC (kosten per klik) en het aantal weergaven van je advertentie binnen de zoekmachine.
Naast Google maken andere grote zoekmachines, zoals Yahoo (Yahoo Advertising) en Bing (Bing Ads), ook gebruik van advertenties binnen hun zoekmachine. De meeste van de advertenties worden weergegeven als tekstweergave. In andere landen wordt er meer geëxperimenteerd met afbeeldingen en zelfs video’s binnen de zoekmachine.