Wat komt er kijken bij een nieuwe website?
Wat komt er kijken bij een nieuwe website?
‘Een nieuwe website laten maken, duurt dat echt zo lang?’ Dat is een veel gehoorde opmerking als we vertellen dat het een website maken gemiddeld een maand duurt. Een maand lijkt veel, maar de tijd is zo voorbij. Het kan zelfs wel een heel jaar duren voor de website helemaal af is.
Als we in gesprek gaan over het maken van een website komt meestal snel de vraag hoelang het gaat duren voor het af is. Een paar jaar geleden zeiden we dat het ongeveer 2 weken zal duren, maar dit hebben we inmiddels aangepast naar een maand, uit ervaring. Hieronder leggen we uit wat er allemaal komt kijken bij het maken van een nieuwe website.
Voordat het realiseren van een website begint, is het eerst handig om te bepalen waarvoor de website moet dienen. Is het een informatieve website, een webshop of wil je aanzetten tot actie, bijvoorbeeld het opnemen van contact of het downloaden van een bepaalde brochure of het opvragen van een offerte. De meeste klanten willen graag een website die geld oplevert, direct of indirect. Om dit doel te bereiken helpen we onze klanten een handje in een kennismakingsgesprek door gerichte vragen te stellen over het doel van de website.
Doelen stellen en doelstellingen
Na het kennismakingsgesprek gaan we aan de slag met de wensen van de klant, het doel van de website en de wens van de doelgroep van de klant, wellicht het belangrijkste van alles. In de schets houden we al rekening met bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid en zoekmachine optimalisatie. Uiteraard in de gewenste huisstijl. Na het ontwerpen wordt de website omgezet van afbeelding tot website met WordPress. De codes worden geschreven, de CSS (styling) wordt toegepast en we zorgen ervoor dat de website ook geschikt is voor tablet en mobiel, ook wel responsive webdesign genoemd. Na het opzetten van de website is het de beurt aan de klant: de content kan worden geschreven.
Enkele tips voor het maken van een website
- Bepaal vooraf alvast je doelen en doelstelling. Hoe beter je hier over nadenkt, hoe beter we de website kunnen aansluiten aan je doelen. Je kunt hier beter goed de tijd voornemen dan later spijt hebben van de keuze.
- Pas regelmatig de content op de website aan. Zorg ervoor dat je doelgroep geïnteresseerd is in je diensten en producten. Denk en schrijf als de klant.
- Wees niet bang om te investeren in een website. Veel mensen denken nog steeds dat een website alleen een visitekaartje is. Een goede website levert vaak direct of indirect geld op. Bespaar zeker niet op een website.
- Maak een plan om je website te promoten. Wachten tot je bovenaan Google staat, kan soms lang duren. Zorg ervoor dat de bezoekers je website goed kunnen vinden, ook als deze niet bovenaan een zoekmachine staat.
Content schrijven is makkelijk, toch?
Uit onze ervaring weten we dat het schrijven van de content het langst duurt. Veel klanten vergissen zich in de tijd die ze daarvoor nodig hebben. Natuurlijk kunnen we wat teksten overnemen van de huidige website, als die er is, maar vaak zijn dit korte teksten en voldoen deze niet aan de huidige eisen van zoekmachines, waaronder Google. Ook de afbeeldingen op de website zijn vaak verouderd en komen niet meer overeen met nu. Vaak zien we op websites oude producten staan, diensten die niet meer worden geleverd en foto’s van een pand die er nu heel anders uit ziet. Daarom is het handig om eens in de zoveel tijd de content te actualiseren.
De content van de website is niet alleen een tekst op de voorpagina. Alle informatie op de website, diensten, producten, downloads etc. is content. Denk bij het schrijven van de content niet aan jezelf, maar aan de klant. Hoe wil de klant worden benaderd om gebruik te maken van je diensten? Uiteraard controleren wij alle content, maar probeer direct rekening te houden met zoekmachines. Welke zoekwoorden gebruikt te klant om informatie te vinden? Optimaliseer je content hierop.
Een groot voorbeeld van een website is dat je de content op elk moment kan aanpassen. Lees daarom regelmatig de tekst door en kijk of een verandering nodig is om de tekst nog beter te maken. Zoekmachines waarderen het regelmatig verbeteren van de teksten ook.
Is de website nu klaar?
Bijna, nog even volhouden! Na het invullen van de laatste content, zorgen we met zoekmachine optimalisatie ervoor dat zoekmachines je website ook kunnen vinden. Ook controleren we of je website goed zichtbaar is op een tablet en mobiele telefoons. We stellen Google Analytics in, zorgen voor Google Webmaster en installeren vaak ook nog een cache-plugin en zorgen voor beveiliging op je website. Daarna is de website echt klaar, maar af is deze nooit.
Om toch bezoekers te trekken, kun je gebruik maken van bijvoorbeeld Google Adwords. Met Adwords betaal je voor een plek die goed zichtbaar is voor je doelgroep. Een gratis optie is bijvoorbeeld door het opzetten van een social media kanaal, waar je de doelgroep doorverwijst naar je website. Ook hiervoor stel je weer een doel: welke social media kan voor mij handig zijn en hoe bereik ik mijn doelgroep. Veel gebruikte social media platformen zijn Facebook, Twitter en Instagram.
Ook een nieuwe website laten maken? Neem dan contact met ons op of stuur direct een e-mail naar info@mmprojects.nl.